Öltrend

I Sverige har det sedan slutet av 1800-talet funnits en stark tradition av att dricka ljus lager. Enkelt, billigt och gott. Men nu börjar den ljusa lagerns dominans faktiskt att luckras upp utav en ny trend på ölhimmelen. Den starka hipstertrenden har medfört att en mängd olika mindre bryggerier har lyckats slå sig in på marknaden med unika ölsorter som tidigare inte funnits i Sverige. Nu ska man dricka lokal och smakrik öl från mikrobryggerier, inte massproducerad ljus lager från något av de stora bryggerierna. I den här artikeln tänkte jag skriva några rader om den här trenden. Vad beror den på? Och vad innebär den för framtiden?

Öltrend

Öl som protest mot konsumtionssamhället

Öltrenden kan i mångt och mycket ses som en del av en större trend. Det handlar om en trend att ifrågasätta och markera mot det konsumtionssamhälle som vi lever i. Vi konsumerar allt mer, och stora företag massproducerar fler och fler varor. Men nu verkar många ha tröttnat. Trenden är tydlig. Istället för att handla samma massproducerade varor som alla andra, så ska man hitta något personligt och småskaligt. Det här gäller kanske framför allt för öl. Istället för att kliva in på Systembolaget och handla ljus lager, ett flak Carlsberg och så vidare, så ska man köpa många olika sorters öl. Det ska finnas många olika smaker i blandningen och alla öl ska helst komma från olika mindre, lokala mikrobryggerier. Det kan ses som en motståndsrörelse mot att stora företag under en lång tid har tagit över en större och större andel av marknaden, och därmed konkurrerat ut mindre bryggerier.

Öl som protest mot konsumtionssamhället

Öl har blivit en social markör

Därmed har öl samtidigt blivit en social markör. Genom att välja ”rätt” öl visar man för sin umgängeskrets att man hänger med i de senaste trenderna. Med rätt öl i handen kan du få många likes på Instagram, men om du sitter med en gammal tråkig blek lager, så lär ditt inlägg inte gå lika bra. Det handlar om att ligga rätt i tiden och att följa samhällets trender. Och att handla spännande, personlig öl från svenska mikrobryggerier är ett sätt att signalera att man är cool och vet vad som är inne. Trendig hipsteröl har helt enkelt blivit en social markör, en accessoar som höjer den som dricker ölens sociala status.

Öl har blivit en social markör

En roligare utbud av öl

Men öltrenden handlar inte bara om att passa in. Den handlar också om att fler har fått upp ögonen för öl. Fler har börjat inse att öl kan smaka på flera olika sätt, och måste inte vara just ljus lager. Fler och fler har börjat bli intresserade av öl och vill upptäcka nya sorter och smaker. Numera handlar öldrickandet inte bara om att ta en öl till maten. Öl har blivit en egen smakupplevelse och är inte längre bara en måltidsdryck.

 

Trenden att välja öl från mikrobryggerier medför dessutom att det finns flera olika sorters öl att välja mellan för den som vill testa nya ölsmaker. Att fler och fler väljer öl från svenska mikrobryggerier innebär att de kan hålla igång sin produktion och expandera. Det innebär i sin tur att vi får ett roligare utbud av öl på Systembolaget.